برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image
5881e012-b693-4999-8390-54dd4c2bc700.png

طرز تهیه زرشک پلوی مجلسی رستورانی

آموزش پخت زرشک پلو

Mamplus.com

 

زرشک پلوی مجلسی

مواد لازم:

  1. برنج = 8 پیمانه

  2. زرشک= 2 لیوان خیس خورده

  3. شکر= یک قاشق غذا خوری

  4. زعفران آب کرده = 1 استکان

  5. روغن= به مقدار لازم

  6. کره= 25 گرم

  7. خلال بادام و بسته= (در صورت تمایل) جمعا نصف استکان

  8. پیاز داغ * = 2 قاشق غذا خوری

روش پخت زرشک پلو مجلسی :

برنج را با مقدار زیادی نمک و آب سرد به مدت حداقل 5 ساعت بگذارید خیس بخورد .

قبل از خیس کردن برنج بهتر است

برنج را بدون اینکه زیاد با دست هم بزنید چند بار با آب سرد کامل بشوئید تا آب روی آن کاملا زلال شود و بعد نمک را اضافه کنید و بگذارید بماند .

برای خیس کردن برنج به مقدار زیاد ( بیش از 10 پیمانه ) بهتر است از سنگ نمک پیچیده شده لای تنظیف استفاده کنید.

در یک قابلمه مناسب با اندازه کل برنج ، تا دو سوم آب بریزید و بدون نمک آب را جوش آورید وقتی آب جوشید 1 قاشق غذا خوری نمک به آن اضافه کنید و وقتی آب دوباره به جوش آمد ، آب روی برنج را کاملا خالی کنید و برنج را داخل آب در حال جوش بریزید .

( شعله زیر قابلمه زیاد باشد ) ( برای اینکه آب داخل قابلمه سر نرود میتوانید قبل از اضافه کردن برنج ، دیواره های قابلمه را با مقدار کمی روغن چرب کنید )

زمان آب کش کردن برنج بستگی به نوع آن دارد 

هنگام آبکش کردن برنج ، دقت کنید که یک کاسه زیر آبکش قرار دهید تا کف آبکش با سطح سینک ظرفشویی تماس نداشته باشد تا آب برنج کاملا خارج شود و برنج خمیر نشود .بعد از اینکه برنج را آبکش کردید چند دقیقه صبر کنید تا حرارت داخل برنج کمی خارج شود و بعد مقداری آب سرد روی برنج باز کنید تا نشاسته خارج شده به صورت مایع از داخل دانه های برنج ، شسته شود و برنج کاملا زنده درآید .

کف قابلمه را روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر را بچینید و برنج را داخل قابلمه بریزید . کمی حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید

تا برنج بخار کند و بعد یک استکان آب جوش را با یک قاشق غذا خوری روغن مخلوط کنید و به آرامی کناره های قابلمه بریزید و با ته کفگیر چند حفره روی سطح برنج ایجاد کنید تا بخار خارج شود و برنج را خمیر نکند و بعد از اینکه برنج بخار

کرد ، اول دم کنی و درب قابلمه را ببیندید و بعد حرارت را کم کنید تا پلو دم بکشد .

برای این مقدار برنج بهتر است 2 ساعت زمان برای دم کشیدن آن در نظر بگیرید .

بعد از اینکه برنج دم کشید ، مقداری روغن داغ کنید ( کاملا داغ ) و با آب جوش مخلوط کنید ( مقدار آب جوش نصف مقدار روغن باشد بهتر است ) و قبل از هم زدن

پلو روی آن بریزید و بعد برنج را با کفگیر از هم باز کنید و در ظرف مورد نظر بریزید .

برای تهیه نسا روی برنج :

یک تابه را روی حرارت بگذارید و کره را داخل آن بیندازید به محض اینکه کره شروع به ذوب شدن کرد ، زرشک را به آن اضافه کنید و سریع هم بزنید و بلافاصله شکر را اضافه کنید . اگر آب مرغ در دسترس دارید یک الی دو قاشق آب مرغ را به

مخلوط زرشک و شکر اضافه کنید و بعد از اینکه مواد با هم مخلوط شدند حرارت زیر تابه را خاموش کنید .

به اندازه یک الی یک و نیم کفگیر از برنج را جداگانه با زعفران مخلوط کنید و بعد به زرشک اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا برنج ها نشکنند .

اگر از خلال پسته و بادام استفاده میکنید ، خلال ها را از یک ساعت قبل در آب سرد خیس کنید تا نرم شوند و در این مرحله به مخلوط اضافه کنید . البته استفاده از این خلال ها داخل نسا زرشک پلو زیاد مرسوم نیست به دلیل اینکه خلال ها کمی سفت هستند و هنگام میل کردن غذا حالت زیاد جالبی ندارند ولی در مجالس رسمی معمولا از این روش استفاده میشود .

بهتر است اگر زرشک پلو با مرغ سرو میشود در یک دیس جا دار اول مرغ ها را بچینید و مقداری از آب مرغ را روی مرغ ها بریزید و بعد پلو را روی مرغ ها بکشید و بعد نسا رو روی پلو ساده بریزید .

* در اکثر نواحی استان آذربایجان به خصوص شهر تبریز معمولا برای مجالس رسمی ، هنگام تهیه زرشک پلو ، از یک الی دو قاشق پیاز داغ داخل نسا نیز استفاده میکنند که این حالت برای کسانی که به مزه پیاز داغ علاقه دارند بسیار دلچسب خواهد بود . به شرط اینکه پیاز داغ را کاملا مجلسی سرخ کنید .

یعنی پیاز ها یک اندازه خلال شده باشند و روی حرارت ملایم سرخ شوند و بعد از سرخ شدن آنها را داخل یک آبکش قرار دهید تا روغن اضافه آنها چیده شود و بعد پودر زعفران را روی آنها بپاشید و آنها را هم بزنید و بگذارید سرد شود . این حالت باعث میشود پیاز ها کاملا جدا از هم باشند و ظاهری کاملا زیبا و یکدست داشته باشند .

برای ته دیگ زرشک پلو با مرغ بهتر است از ته چین استفاده کنید . به این ترتیب که ماست و تخم مرغ را با هم مخلوط کنید ، به تناسب مواد مقداری از برنج داخل آبکش هم به مواد اضافه کنید همراه زعفران. حدود یک چهارم سینه مرغ پخته

را داخل مواد به صورت اسلایس های نازک بریزید و + دو قاشق روغن مخلوط کنید 

مقداری روغن ته قابلمه بریزید و صبر کنید تا روغن داغ شود ، بعد مواد ته چین را روی روغن بریزید و درب قابلمه را بگذارید تا مواد کمی ببندند و بعد از 2 الی 3

دقیقه پلو ساده را روی آن بریزید و ...

نکته :

  •  دقت کنید که آماده کردن زرشک حداکثر 3 دقیقه می باشد

  •   5 بیشتر طول بکشد . در  این صورت زرشک به سرعت تغییر رنگ می دهد - ( تیره میشود ) و ظاهر و طعم ناخوش آیندی به غذا میدهد .

  • برنج ساده را هرگز داخل تابه زرشک نریزید . به دلیل اینکه ممکن است خمیر شود .

  • بهتر است حرارت زیر تابه زرشک را خاموش کنید ، برنج را جداگانه با زعفران مخلوط کنید و بعد برنج و زرشک را با هم مخلوط کنید.

  • استفاده از شکر به ذائقه افراد بستگی دارد ولی معمولا برای این مقدار زرشک همین مقدار شکر کافی است که نه طعم غذا خیلی شیرین شود و نه خیلی ترش . بهتر است برای کوتاه تر کردن زمان آب شدن شکر در زرشک ، شکر را چند دقیقه بسائید و بعد به زرشک اضافه کنید .

  • برنج هرچه بیشتر خیس بخورد ، مقاومت آن در برابر مراحل پخت بیشتر میشود و احتمال خرد شدن آن کاهش میابد .

  • ولی اگر عجله دارید برای تهیه برنج ، برنج را بعد از شستشوی کامل با مقداری آب جوش خیس کنید و به مدت 15 دقیقه درب ظرف حاوی برنج را بگذارید و دوباره آب برنج را عوض کنید و آب جوش روی آن بریزید و بعد مراحل را ادامه دهید .


خاطره کلاه کج

خاطره کلاه کج

توضیحات بیشتر

مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود